2018. szeptember 6., 07:57
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 6 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Városi összekötő kerékpárút fejlesztési beruházás indul Szentendrén. A város önkormányzata uniós támogatással összefüggő kerékpáros-útvonalat valósít meg több ütemben a városi intézményrendszer és a HÉV-végállomás között. A beruházáshoz kapcsolódva kerékpártámaszok, pihenők, B+R parkoló kiépítése is megvalósul. A „Fenntartható közlekedésfejlesztés Pest megyében” VEKOP 5.3.2-15 pályázat keretében történő projekt támogatására elnyert összeg: bruttó 244.894.100 Ft, önkormányzati forrás: 29.972.000 Ft.

A közlekedésfejlesztési projekt célja, hogy a már kialakított kerékpáros nyomvonalakhoz kapcsolódva a városi intézményrendszer, a lakóterületek, valamint a kereskedelmi-szolgáltató létesítmények összekapcsolódjanak a Budapest-Szentendre HÉV-vonallal.

Szentendrén a kerékpárforgalmi infrastruktúra fejlesztése 1986-ban kezdődött a Budapest-Szentendre kerékpárút megépítésével. Ezt követte a Duna-parton megépült önálló kétirányú kerékpárút, ami egyúttal az Eurovelo6 kerékpárforgalmi nyomvonal része. Szentendrén ezen kívül a Bükkös-patak mentén vannak üzemelő, önálló kétirányú kerékpárút-szakaszok.

A projekt során kialakítandó nyomvonal – azon kívül, hogy intézmények közelében halad el – fölfűzi a Bükkös-patak mindkét partján elhelyezkedő lakóterületeket, illetve az Izbég városrészben egy későbbi ütemben kerékpárforgalmi nyomvonal alakítható ki a Skanzen felé is.

A beruházás I. ütemében a Bükkös-patak parti nyomvonalhoz kapcsolódva a Püspökmajor-lakótelep szélén elhaladva, a meglévő utcák felhasználásával vezet a nyomvonal a HÉV-végállomás felé.

Elsőként a Duna-parti nyomvonalat és a Bükkös-part közötti szakaszt köti össze a fejlesztés. A Kossuth Lajos utcai keresztezésnél csatlakozó rámpát alakítanak ki, majd a nyomvonal további szakaszán, a nagykockakő burkolatú Bükkös-parton a burkolat kerékpáros közlekedésre alkalmas átrakása következik. A 11-es út alatti átvezetés átépítése is szükséges, hogy a nyomvonal csatlakozzon a patak-parti kerékpárúthoz.

A Bükkös-part Dunakanyar körút és János utcai szakaszán forgalomtechnikai beavatkozások lesznek, a János és Szegély utca között a murvaburkolatú Bükkös-part szilárd burkolatot kap. A Szegedi utcai gázlónál rámpát építenek ki, a Jobbágy ás Pilis utca között önálló kerékpárút és új, kerékpáros- gyalogos híd épül. Ugyanitt napelemes megvilágítás telepítése is szerepel a tervek között.

A Bükkös-part – Kálvária út – Pomázi utca szakasza a nyomvonal fontos eleme. A Bükkös-partról a Boromissza – Álmos utca nyomvonalon éri el a Kálvária út intézményeit: iskolákat, a V8 Uszodát, kereskedelmi létesítményeket. A Kálvária út jelentős forgalma miatt itt külön gyalogos- és kerékpárutat alakítanak ki. A szakaszhoz tartozó, jelenleg murvás Pipacs utca is szilárd burkolat kap.

A Pomázi utca – Szabadkai utca közötti szakaszon a Vasúti villasoron és a Kőzúzó utcában kerékpáros nyom útburkolati felfestés szükséges.

A Szabadkai utca – HÉV-állomás közötti nyomvonal-szakaszon új gyalogos- és kerékpárút épül ki, az út a HÉV-remiz mellett üzemelő szervizútig halad majd. A szervizútról a legszélső (tartalék) HÉV-vágány keresztezésével éri el a nyomvonal a HÉV-peront, amelyen kerékpárút vezet majd a HÉV-végállomás gyalogos peronjáig, illetve a Volánbusz állomásaihoz. A területen B+R parkolók telepítését is tervezik a kombinált utazási formák elősegítésére.

A közösségi közlekedési eszközök és a kerékpáros utak összekapcsolása a Szentendréről a fővárosba ingázó dolgozók, tanulók, illetve a kerékpáros turisták közlekedését lényegesen megkönnyíti majd. Jelenleg a kiviteli tervek készülnek, illetve az önkormányzat szakemberei helyszíni bejárásokon tekintik át a tervezett beavatkozásokat a tervezőkkel. Eddig a Bükkös-patak menti szakasz bejárása történt meg. A beruházás a tervek szerint jövő év első felében elkezdődik.