2015. szeptember 1., 15:39
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Bár szeptember elsején még kánikulai meleg tombolt, de sokak számára véget ért a gondtalan nyár. Szélesre tárultak az iskolák kapui, a tantermeket birtokba vették a diákok, köztük az örök megújulást képviselő első osztályosok. Összeállításunkban a helyi általános iskolák igazgatóit kérdeztük a tanévkezdés körülményeiről.

Barcsay Jenő Általános Iskola

Bilonka Judit igazgató elmondta, hogy idén négy első osztály indult a tavalyi hat helyett, de helyhiány miatt nem tudtak több gyermeket felvenni. Az iskolában arányaiban jelentősebb számban vannak a sajátos nevelésű igényű gyerekek, az alapító okirat szerint a beszéd-, illetve mozgásfogyatékos gyerekeket fogadják, mivel az iskola akadálymentes. A mindennapos testnevelés bevezetése idén a 4. és 8. évfolyamot is érintette, ami komoly szervezést igényel, de szerencsére a szabadtéri sportpályák megkönnyítik a helyzetet. Az iskola testnevelő tanára, Horváth Győző képviselő és a szülők segítségével új füves focipályát alakítanak ki. A tantestületben a fluktuáció kicsi volt, a szakos ellátás megoldott a logopédus kivételével.

„Idén a komolyabb felújítások, a szokásos karbantartás-festés mellett alapítványi pénzből, a tantestület önkéntes munkájával teljesen megújult az iskola aulája: vidámabbá, színesebbé, korszerűbbé varázsoltuk. Folytatjuk a BIG (Barcsay Iskola Galéria) projektünket is, idénre is komoly terveink vannak” – tette hozzá az igazgatónő.

 

Izbégi Általános Iskola

Stomp Ferencné igazgatónőtől megtudtuk, hogy idén is három első osztály indult, két osztály – az elmúlt évekhez hasonlóan – az ún. Kisbán házban lett elszállásolva. Az osztálylétszámok minden évfolyamon magasak, 28-29 közöttiek, az iskola tehát „telt házzal” működik. A tankönyvek már augusztus első hetében megérkeztek, kiosztásuk zökkenőmentesen zajlott. Az iskolából öt pedagógus távozott a tanév végén, helyettük fiatal, képzett tanárokat vettek fel. Szükség lenne még informatikusra és napközis tanárra, a fenntartótól már igényelték ezeket a státuszokat. A szokásos felújítások-karbantartások is megtörténtek, köszönhetően az önkormányzat anyagi támogatásának, illetve a szülők segítségének, így minden osztály frissen kifestve, tisztán várta a gyerekeket.

 

II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium

Reskovits Zsuzsanna igazgató elmondta, hogy idén is két első osztály indult, a létszámuk 27-27 fő. Sok volt a jelentkező, különösen a testnevelés tagozatra, illetve a gimnáziumi képzésre, így ott is mindkét osztályt teljes létszámmal, 30 és 31 fővel indították. A tankönyvek időben megérkeztek, minimális hiányuk volt csak. A szakos ellátottság teljes. „A szülők nagyon sokat segítettek, hogy az iskolakezdésre minden rendben legyen, különösen az alsó tagozatban nagyon lelkesek és aktívak. Van olyan tanterem, amit teljesen ők újítottak fel, rendeztek be. A két nagy felújításon kívül a régi épület összes belső ajtajának mázolása megtörtént, ami nagyon sokat javít az iskola képén” – tette hozzá az igazgató.

 

Templomdombi Általános Iskola

„Nagy létszámú első osztállyal kezdtük az évet, 31 kisgyerekkel, de még így is sok jelentkezőt el kellett utasítanunk” – mondta az intézmény új mb. igazgatója, Tenkesné Halász Enikő Rita. A többi osztályt is 28 főre töltötték fel a sok jelentkezőnek köszönhetően. Az évkezdés, a tankönyvek kiosztása zökkenőmentesen lezajlott, a tanári létszám megfelelő, az ellátottság minden szakon biztosított. Az iskola különlegessége, hogy alsó tagozaton három férfi tanító is van. Az igazgatónő hozzátette, hogy még tart az iskola homlokzatának a javítása, de ez nem érinti a gyerekek életét. Sajnos még nem fejeződött be az iskolával szemben lévő Czóbel Múzeum felújítása, de bíznak benne, hamarosan az is elkészül.

 

Szent András Általános Iskola

„Idén három első osztály indult, mint minden második évben, helyhiány miatt sajnos kétévente csak két osztály tudunk indítani” – mondta Bukovszkiné Csoba Zsuzsa igazgató. Az osztálylétszámok 25-26 fő közöttiek. A tankönyvek kiosztásánál akadtak nehézségek, vannak még hiányzó munkafüzetek. Az órarend elkészült, szülői kérésre idén megváltozott a csengetési rend. Megtörtént a szokásos karbantartás, festés, s mintegy hárommillió Ft fenntartói támogatásból megújult a tetőtér hőszigetelése, az új padsorok is hamarosan megérkeznek. A szülők segítségének köszönhetően sikerült felújítani az iskola pincehelyiségét, ahol kerámia szakkör működik. A novemberben befejeződő Támop 3.1.17. – egyházi intézmények tartalomfejlesztése – pályázatnak köszönhetően sok kulturális és környezetvédelmi program, zarándoklat, túra valósult/valósul meg.

 

Agy Tanoda

A magyar-angol két tanítású nyelvű, 8 évfolyamos általános iskolában minden évfolyamon egy osztály indul. Az osztálylétszám változó, az alsóban a magasabbak. „Bizonyos évfolyamon fenntartói engedéllyel ez magasabb, a 3. évfolyamon akár két osztályt is indíthattunk volna. Hosszú idő után 100 fölé emelkedett a tanulói létszám” – mondta Kovácsné Szomolányi Erika igazgató. Az iskola specialitása, hogy egyes tantárgyakat bizonyos óraszámban angolul tanulnak, így a diákok a 8. év végére felnőtt középfokú szinten beszélnek. A tankönyvek kiosztása a tavalyihoz sokkal képest sokkal zökkenőmentesebb volt, minimális volt a visszáruzás. Nyáron az iskola egész udvara megújult, gumitéglás borítást kapott, ami több milliós beruházás volt.

 

Dunakanyar Magániskola (DAM)

A Szentendrén nyolc éve működő intézmény évfolyamonként egy-egy osztályt indít, kis létszámmal. Idén az első osztály 12 fővel indult. Nagy volt a túljelentkezés, az alsó tagozaton jelenleg hetven az előjegyzettek száma. Magániskolaként saját maguk választhatnak tankönyvet, idén is a megszokott kiadójuktól vásároltak, fennakadás nem volt. Az iskolának két tornaterme van, így a mindennapos testnevelést meg tudják oldani. Rab András igazgató szerint a nehézségeik a bizonytalanságból adódnak, abból, hogy a közoktatási koncepció kiszámíthatatlanná teszi a tervezést.

„Nyáron két új tanteremmel bővítettük az épületet, könyvtárat alakítottunk ki, illetve minden tantermet átfestettünk. Idén sikerült függetlenednünk az állami normatívától – amit késve vagy egyáltalán nem kaptunk meg –, ezáltal a működésünk kiszámíthatóbbá vált” – mondta az igazgató.