2019. december 4., 12:46
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 4 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Mindenki fontosnak tartja a járda megépítését a Kovács László utca hiányzó szakaszán, de van, aki az északi, s van, aki a déli oldalon szeretné, illetve vannak, akik szerint komplexen kellene kezelni a megoldandó problémákat, melyeknek csak egy része a járda megépítése – röviden így lehetne összegezni a december 3-án a Városházán tartott lakossági fórumon elhangzottakat, melyet a körzet képviselője, Helyes Imre szervezett. A fórum végül azzal a képviselői ígérettel zárult, hogy a Kovács László utcában lakók hamarosan szavazhatnak a járda pontos helyszínéről.

A több mint kétórás fórum Hegyi Dániel tervező prezentációjával kezdődött, aki bemutatta a járdaépítés tervdokumentációját. Korábban az utca déli oldalára készültek tervek, de a lakók kérése alapján új terveket készítettek a szemközti oldalra, a Lévai utcától a János utcai hídig, ahova a későbbiekben új hidat terveznek. A tervező szerint a helyszín megváltoztatását több műszaki szempont is indokolta, de legfőbb érv, hogy a 11-es főúttól induló járda is ezen az oldalon van, így elkerülhető a bizonyos időszakokban rendkívül forgalmas utca keresztezése. A 30-as zónába tartozó utcában a relatív gyorshajtás jellemző, ezért sebességcsökkentő bordák kihelyezését is betervezték, illetve néhány helyen fizikai elválasztással tennék biztonságosabbá a gyalogos közlekedést. A járda kiemelt szegéllyel épülne 12 cm-es magasságban, hogy az autók ne tudjanak rajta parkolni, szélessége pedig átlagosan 1,5 méter, de a terepviszonyok miatt néhány helyen szűkebb lesz. A terv alapján egy egységes utcaképet nyújtó, azonos térkőburkolatú járda épülne egységesen kialakított kapubehajtókkal közel 500 méter hosszúságban, négy akadálymentes útcsatlakozással. A járda nyomvonalában jelenleg kisebb-nagyobb felületen fák és bokrok vannak, amelyek akadályozzák a beláthatóságot és veszélyeztetik a közlekedés biztonságát, ezért nincs lehetőség a megtartására. A növények egy része átültethető, a kivágottak helyett pedig újakat lehetne ültetni a városi főkertész javaslata alapján a Bükkös menti zöldsávon. A járda kivitelezési munkálatai ütemekre bonthatók, s az éppen épülő szakaszokon forgalomkorlátozásokra, egyirányú forgalom bevezetésére lesz szükség.

A tervek bemutatása után Helyes Imre képviselő megköszönte a lakóknak, hogy ilyen nagy számban eljöttek a fórumra, majd elmondta, hogy jelenleg a projekt pénzügyi fedezete nem áll rendelkezésre, de most készül a város 2020. évi költségvetése, és képviselőként mindent megtesz azért, hogy a beruházást betervezzék a listába. Ha ez mégsem történne meg, akkor is fontos ez a munka, mert pályázati forráshoz jutni csak kész tervekkel lehet.

Érvek és ellenérvek

A tervek ismertetése után a lakók tették fel kérdéseket, illetve mondák el észrevételeiket, javaslataikat. Az egyik felszólaló emlékeztetett arra, hogy korábban már szavaztak a járda helyéről, és szerinte akkor többen voksoltak a déli oldalon való megépítésére, többek között azért, mert olcsóbb lenne a kivitelezése, mivel nincsenek útkereszteződések, másrészt az északi oldalon legalább 100 méter hosszúságban kellene megszüntetni a sövényt és több fa kivágására is szükség lenne. Ellenérvként elhangzott, hogy a déli oldalon villanyoszlopok vannak, melyek kiváltása plusz költséget jelentene, a sövényt pedig jogtalanul ültették a lakók kerítések utcai frontjára, és ugyanígy szabálytalan – és rendkívül veszélyes – a kövek kihelyezése is, illetve hogy a most elkészült terv legfőbb előnye, hogy a gyalogosoknak nem kell szlalomozni a két oldal között. Többen azon a véleményen voltak, hogy nem az „észak-dél csatája” a fontos, hanem a parkolás mielőbbi megoldása, melyhez új koncepcióra, az összes probléma kezelésére alkalmas, átfogó tervezésre lenne szükség, melyet most lenne célszerű kidolgozni. Ez a megjegyzés vitát váltott ki a jelenlévők között, voltak, aki helyeseltek, hogy ne legyen félmegoldás, mert akkor biztosan mindenki elégedetlen lesz, de voltak, akik szerint a járda megépítése és a gyalogosok biztonsága az elsődleges, és épüljön meg minél előbb a járda.

Többen megjegyezték, hogy a János utcai hídon a gyalogosok a nagy forgalom miatt nehezen tudnak közlekedni, a sebességcsökkentésre pedig nem elég a – köznyelven – fekvőrendőrök kihelyezése, traffipax kellene. Elhangzott egy olyan javaslat is, hogy az önkormányzat nyújtson segítséget abban, hogy a lakók – saját költségen – a házuk előtt kialakíthassanak maguknak parkolóhelyet egységes formában. Az egyik hozzászóló javasolta, hogy a szomszédos körzet képviselőjét vonják be az előkészítésbe, mert az Alsó-Izbégen lakók számára is fontos a járda megépítése. Az egyik lakó szerint az lenne a demokratikus, ha a közvetlenül érintettek, tehát a Kovács László utcában lakók mindannyian szavazhatnának arról, hogy melyik oldalon legyen a járda, s ez plusz költséggel sem járna, mert a tervek készen vannak mindkét oldalra.

Az utolsó felszólaló szerint rossz irányba ment a vita, mert mindegy, hogy melyik oldalon épül meg a járda, inkább a terv részleteiről, nem pedig az alapvető struktúráról kellene vitatkozni. Többen is egyetértettek vele, amikor kifejtette, hogy egy projekt kerékkötője lehet, ha mindenkit megkérdeznek róla, mert úgysem lehet mindenkinek jó, és ha nem a megvalósítás irányába mennek, akkor félő, hogy más beruházások, amelyeknél nagyobb a lakossági egyetértés, megelőzik a projektet.

Megszavazták a szavazást

A lakók felvetéseire reagálva Weszner Judit, a Városfejlesztési Iroda vezetője elmondta, hogy az új tervezésre azért adtak megbízást, mert a korábbi fórumon – és utána is – felmerültek szempontok, amelyek megkérdőjelezték a tervek létjogosultságát. A tervezők szerint izgalmas felvetések hangoztak el a lakók részéről, és léteznek olyan megoldások, amelyekkel komplexen lehet kezelni a problémákat, de a jelenlegi terv – a megrendelő irányelvei alapján – egy költséghatékonyan megépíthető járdát tartalmaz, a biztonságos közlekedést szem előtt tartva.

Helyes Imre képviselő is reagált a lakók felvetéseire. Elmondta, hogy az autók parkolására van városi szabályozás, melynek értelmében nem parkolhatnak huzamosabb ideig közterületen, az udvarba kell beállniuk. Szerinte a biztonságos közlekedés az elsődleges, a zöldfelület sorsa ebben az esetben részletkérdés. Egyetértett abban, hogy probléma komplexebb, mint egy járdaépítés, hiszen kezelni kell a gyorshajtást, a beláthatóságot stb., de szerinte ezeket külön kell választani: a járda épüljön meg minél előbb, a többi problémával pedig foglalkozni kell az önkormányzatnak a lakókkal közösen.

Végül a jelenlévők megszavazták: legyen szavazás arról, hogy a járda az utca melyik oldalára épüljön, és a képviselő ígéretet tett arra, hogy erre egy héten belül sor kerül.