2015. március 6., 18:00
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 9 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Fejlesztések lépésről lépésre

A Párbeszéd Szentendréért konzultációsorozat keretében 2. alkalommal tartottak városrészi fórumot. A 10. körzet lakóit március 3-án a Silhouette kávézóban várta Verseghi-Nagy Miklós polgármester és Pintér Ádám képviselő.

A polgármester bevezetőjében a kérdőíves konzultáció eredményéről számolt be. Elmondta, hogy a beérkezett válaszok alapján a városlakók az alábbi fejlődési irányt tartották a legfontosabbnak: a beruházások átgondolt tervezését, a biztonságos várost (beleértve a közbiztonságot, a szabályok betartását, a köztisztaságot), hogy városunk vezető szerepet töltsön be a régióban, mind a szolgáltatások, mind kulturális-turisztikai téren, illetve, hogy az épített környezet fejlesztése során a városvezetés maximálisan vegye figyelembe a környezeti, természeti értékek védelmét.

Hozzátette, hogy a város vezetése kiemelt figyelmet fordít a bevétel növelésére. Szentendrén az egy főre eső iparűzési adóbevétel nagyon alacsony, feleannyi, mint a hasonló adottsággal rendelkező Vác vagy Gödöllő esetében. A megoldást nem az adókulcs növelésében látják, hanem a fizetők körének bővítésében.

Másik fontos feladat a működési költségek csökkentése, például a közintézmények energetikai korszerűsítése, vagy a lakótelepi távfűtés felújítása. Az idei költségvetésben 600 millió Ft-ot fordítanak fejlesztésekre, és ezt az összeget minden évben szeretnék emelni, és a ciklus 5. évében eljutni az 1 milliárd Ft-ig.

Verseghi-Nagy Miklós örömmel jelentette be, hogy április 1-jétől megváltozik a parkolási rendszer: nem kell matricát felragasztaniuk azoknak, akiknek nincs köztartozásuk, mert a jogosultságot a rendszám alapján ellenőrzik.

A polgármester bevezetőjét azzal zárta, hogy a városvezetésnek van egy jövőképe arról, hogy milyen Szentendrét szeretnének: gazdaságilag prosperáló, saját lábon álló várost 21. századi színvonalú szolgáltatásokkal. Olyan várost, amelynek karakteres arculata van, és amely élményt nyújt a helyieknek és a látogatóknak. Mindehhez még nagyon sok munka és pénz szükséges, s a helyzetet nehezíti a város és a cégeinek a jelentős adósszolgálata.

20150303_konzultáció1

Kérdések és válaszok

Pap-sziget és környéke:

  • szükség lenne a jelenleg 1 m magas árvízvédelmi fal magasítására
  • a szigeti kijárónál szükség lenne közlekedési lámpás gyalogátkelőhelyre, illetve Leányfalu irányába több helyen is
  • területrendezésre lenne szükség a szigeten, az üzleteknél
  • a Sziget utcában a volt hajóállomás épületének felújítása miatt több tonnás teherautók járnak, amit nem bír el az út, csőtörések voltak
  • a Sziget utcában szükség lenne fekvőrendőrre a vízitelepre járó gyerekek védelmében
  • A 11-es úton, a Pap-szigettől Határ csárdáig tartó szakaszon legalább a csatornázás ideje alatt meg lehessen állni a járdán autóval
  • a Czóbel sétány elhanyagolt, nincsenek szemetesek, a kishíd teljesen tönkrement
  • a Bogdányi úton szükség lenne járdára
  • több helyen szükség lenne fűnyírásra, a levelek összeszedésére.

A polgármester megígérte, hogy a VSZ Zrt. felé továbbítják a levélösszeszedéssel, fűnyírással kapcsolatos kéréseket, és elmondta, hogy a céggel új szerződést kötnek, amely ellenőrizhetőbb lesz, illetve növelik önkormányzati támogatás mértékét is.

Az árvízzel kapcsolatban a polgármester és a képviselő elmondták, hogy a mértékadó árvízszint 80 cm-mel magasabb, mint a korábbi években, a mobil védmű is magasításra szorulna. Már megkeresték a kormányzatot, s két területen látnak esélyt a megoldásra: egyrészt a Bécs és Budapest közötti EuroVelo 6 kerékpárút Szentendrét is érinti, s jó megoldás lenne a Duna-parti szakaszon egy mobilfalas kerékpárút építése. Másik lehetőség a már meglévő kerékpárút megemelése töltőgát ráépítéssel, ami védelmet nyújtana a közepes árvizeknél.

A fekvőrendőr helyett más forgalomlassító megoldást kell keresni, az érintett utcáknál megnézik, hogy milyen megoldások lehetségesek. A Sziget utcánál megvizsgálják, hogy van-e szükség súlykorlátozásra.

A Czóbel sétány a Vízműhöz tartozó terület, de a Mahart Kft. a hajóállomás felújításának kapcsán ígéretet tett e terület felújítására és a híd rendbetételére.

Pismány:

  • a Vadrózsa utcában szükség lenne aszfaltozásra
  • a Cseresznyés úton szükség lenne a forgalomlassításra, több fekvőrendőr kellene, illetve járda is kellene.

Válaszok: sok utcában szükség lenne az aszfaltozásra, ezért hamarosan indítanak egy pályázatot, melynek segítségével a lakók és az önkormányzat 50-50% arányban finanszírozzák az útépítést. A Cseresznyés úton sem a fekvőrendőr az ideális megoldás, hanem sebességkorlátozást lehetne bevezetni, és a rendőrséggel együttműködve gyakrabban ellenőrizni az autósokat. Megvizsgálják annak a lehetőségét is, hogy járdát jelző sárga csíkot fessenek fel.

A város egyéb részeit érintő felvetések

  • A Hév- és buszállomás esztétikailag csúnya, szükség lenne az időjárás elleni védelemre is a várokozóknak
  • A nagypostánál, a 11-es úton legyen gyalogos átkelőhely
  • az ún. Fehérháznál a helyiek ingyen parkolhassanak
  • a 11-es úton nagytakarításra lenne szükség, mert már 40-50 cm szélességben felhalmozódott a kosz az út mentén.

Válaszok: a 11-es úttal kapcsolatos kérések a Magyar Közútkezelő Kht.-hoz tartoznak, amelynek a képviselőivel a napokban találkozik a polgármester, s megígérte, hogy határozott választ kér tőlük arra, hogy napra pontosan mikor fognak takarítani.

A posta előtti gyalogátkelőhely építését a Magyar Közútkezelő Kht. biztosan nem támogatja, de az aluljárót a közeljövőben felújítják.

A HÉV- és a buszállomás környéke nem önkormányzati terület, a városnak erre nincs ráhatása, de a BKK tervezi a felújítást. Korábban készült egy nagyszabású terv egy intermodális csomópont kiépítésére, de annak megvalósítására nincs reális esély, de a tervek egyes elemei felhasználhatók.

Megvizsgálják a lehetőséget, hogy a Fehérház(Dunakorzó 18.) előtt ügyfélparkolót alakítsanak ki.

Boldogtanya:

  • a területen generációváltás történt, egyre több a kisgyermekes család és az állandó lakos, de nincs bolt, játszótér
  • az út mindkét széle töredezett, így olyan, mintha egysávos lenne
  • a hóeltakarításnál, szemétszállításnál gondot jelent, hogy az út alsó része Leányfaluhoz, a felső része Szentendréhez tartozik.

Válaszok: Szentendre 15 éves elmaradásban van az infrastrukturális fejlesztések terén, de a cél, hogy a szükséges fejlesztéseket lépésről lépésre megvalósítsák.

A fórum hangulatában érezhető volt az új városvezetés és a polgármester irányába a lakók bizalma, pozitív hozzáállása. Látszott, hogy mindenki nagy várakozással tekint a városvezetés tevékenységére, és lakók közül többen is elmondták, hogy nem passzívan várják az önkormányzat segítséget, hanem ők maguk is szeretnének tenni a lakóhelyük fejlődéséért.