2013. január 18., 12:24
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 11 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A doni áttörés 70. évfordulója alkalmából nyílt kiállítás D’43 címmel Paulovics László képzőművész grafikáiból az MH Altiszti Akadémián Szentendrén, ahol bemutatták a Zrínyi Kiadó gondozásában most megjelent Don-kanyar 1942-43 című kiadványt is.

Az eseményt Hende Csaba honvédelmi miniszter, a kiállítás fővédnöke nyitotta meg többek között az alkotó, valamint Kántor Lajos Széchenyi-díjas műkritikus, Isaszegi János nyugállományú vezérőrnagy, a Honvédelmi Minisztérium Zrínyi Térképészeti és Kommunikációs Nonprofit Kft. képviselője és Orosz Zoltán, a Honvéd Vezérkar főnökhelyettese társaságában.
A miniszter a kiállítást méltatva hangsúlyozta: a művészet közösséget teremt, aminek különös tétje van ezekben a napokban, amikor az egész ország együtt emlékezik a Don menti harcokban elesett hősökre (…), „s az emlékezésben is átélhetjük, hogy valóban összetartozunk”. Paulovics László képeivel vállalkozott a pokoljárásra, s ezek a képek segítenek emlékezni és emlékeztetni mindarra, ami 1943-ban a Don mentén történt – tette hozzá.
Paulovics László festőművész kiemelte: számára is katarzist jelent az alkotásokat, a több mint 20 darabból álló sorozatot egyben látni.
Kántor Lajos az alkotót bemutatva hangsúlyozta: időszemléletének alakító eleme a magyar történelem és a magyar kultúra. Legnagyobb grafikai sorozata a D’43, amely mementó, tanúságtétel, „tusrajzain a tragikus véggel találkozunk”.
Isaszegi János a Hadtörténeti Múzeum és a HM további két intézménye közreműködésével létrejött, angol és magyar nyelven megjelent, A magyar királyi 2. honvéd hadsereg képes krónikája alcímet viselő albummal kapcsolatban kiemelte: a frissen megjelent „krónika” számos különlegességet kínál: képanyaga legnagyobb részben a Hadtörténeti Múzeum Fotóarchívumának eddig publikálatlan fotóanyagából került ki, a haditudósítói fotók mellett az amatőr felvételek a frontszolgálat mindennapjait mutatják be. A több mint 200 fényképfelvétel fejezetekbe, tematikusan és kisebb részben kronologikusan van elrendezve.