A beruházás előkészítése
Lassan egy éve került aláírásra a belvárosi gátszakasz átépítése céljából beadott KEOP-2.1.2/2F/09-2010-0002 számú, a „Szentendrei árvízvédelmi védmű megerősítése és átalakítása a történelmi városrész védelmének érdekében” című pályázat támogatási szerződése, melynek keretében – 100%-os támogatási konstrukcióban bruttó 1.299.475.536 Ft-ot nyert el a város – megkezdődhettek a megvalósítási munkák.
A támogatási szerződésünk szerint a megvalósítás résztvevőit öt külön eljárás keretében választjuk, illetve választottuk ki, melyek a következők:
- mérnök (becsült értéke nettó 19.400.000 Ft)
- kommunikációs szervezet (becsült értéke nettó 3.700.000 Ft)
- mobil rendszer szállítója (becsült értéke nettó 162.000.000 Ft)
- földmű kivitelező (becsült értéke nettó 768.168.980+45.000.000 Ft tartalékkeret)
- karbantartási kézikönyv készítője (becsült értéke nettó 2.120.000 Ft)
A felsoroltak közül a mérnök (győztes az ÚJLAK Mérnökiroda Kft. – ajánlati ár: nettó 18.656.000 Ft), a kommunikációs szervezet (megnyerte a Szentendrei Kulturális Központ Nonprofit Kft. – ajánlati ár: nettó 3.660.000 Ft), valamint a mobil rendszer (a nyertes szállító a IBS Planungs-, Vertriebgesellschaft mbH – ajánlati ár: nettó 114.798.000 Ft) szállítására kiírt pályázatok sikeresen és eredményesen lezárultak, a nyertes ajánlattevőkkel a szerződések megkötésre kerültek.
A földmű kivitelezésére meghirdetett eljárás első körben visszavonásra került, sikertelen lett. Az ismételt eljárás újabb KSZ és KFF tanúsítványok megszerzése után 2011. december 28-án indult. Várhatóan, figyelembe véve az esetleges jogorvoslati eljárásokat is, a szerződéskötésre 2012. májusában kerülhet sor. A pályázaton négy nagynevű cég indult: a Strabag, a Colas, a Kész és a Swietelsky.
A jogerős létesítési engedélyben foglaltak szerint a gáttesten munkát végezni csak március 15-e után lehet, ezért a tényleges kivitelezés megkezdését, összhangban a folyamatban lévő eljárás várható befejezésével, 2012 májusára tervezzük.
Fontos információk
- Jelenleg csak és kizárólag a belvárosi gátépítésről van szó, a korzó felújítására vonatkozó pályázatot elutasították a második helyen a kiemelt uniós projektek között a Várkert Bazár mögött, tehát a Puhl Antal féle Dunakorzó átépítési tervek megvalósítására még várni kell.
- A szentendrei gátépítés nem csak a mobilgátról szól, mivel az 333m-en kerül kiépítésre a Péter Pál és a Bem utcák között, hanem a teljes dunai gátrendszer (valamint a Bükkösé is) a Postás strandtól a Yahtkikötőig átépítésre kerül, azaz a védmű megerősítése közel 2km-es szakaszon készül majd el.
- Ha a projektben nem a Nyugat-Európában sok helyen szerepelne a Nyugat Európában sok helyen (köztük testvérvárosunkban Wertheimben) bevált mobilgát, akkor a Péter Pál utcától a Bem József utcáig terjedő szakaszon kb. 1 méterrel magasabb és kb. két méterrel szélesebb töltést kellett volna építeni (azaz eltűnne a korzó egyik forgalmi sávja) vagy a másik megoldás a betonfal lett volna
- A gátépítés a városnak 0Ft-ba kerül, ugyanis 100%-os támogatással valósul meg.
További információk
A gátépítéssel kapcsolatban rengeteg kérdés merült fel, mivel egyrészt az információk a Dunakorzó átépítésének Puhl Antal féle tervével és az árvízvédelmi védmű megerősítésével kapcsolatban nem voltak kellőképp szétválasztva, mivel a cél továbbra is mindkettő megvalósítása, másrészt Magyarországon elsőként mobil árvízvédelmi fal kerül megvalósításra. 2012. február 23-án a PMK olvasótermében került megtartásra a szentendrei „Gát-üggyel” kapcsolatban egy rendezvény, ahol részt vett a beruházásban érintett minden szervezet képviselője. Honlapunk mostantól részletesen foglalkozik a gátépítés témájával, ezért a következő linkeket tudjuk ajánlani:
A gátépítés története – mi történt eddig a belvárosi gát felújításával kapcsolatban
Gyakran ismételt kérdések – a gátépítéssel kapcsolatban feltett kérdések és a rá adott válaszok
Részletes Megvalósíthatósági Tanulmány – minden amit a gátépítésről hivatalosan tudni lehet
A gátépítés tervei – a fotóink közt megtalálhatók a gátépítés és a korzó átépítés tervei