2025. március 6., 10:27

A Versenyképes Járások Programban a kormány a településektől a helyi iparűzési adóbevétel 2025-ben várható növekményét elvonja, és a járások fejlesztésére csoportosítja át. Az új programról több alkalommal egyeztettek a térség települései és konszenzus született arról, hogy közösen pályáznak a mindenkit érintő legfontosabb fejlesztésekre, elsősorban az egészségügyi ellátás javítására. Az eddig történtekről Gulyás József, Szentendre alpolgármestere adott tájékoztatást a a Pilis-Dunakanyari Hírmondónak.

A kormány az önkormányzatok 2024-es évhez viszonyított iparűzési adóbevétel-többletét 2025-ben elvonja az önkormányzatoktól, és ebből pályáztatás útján oszt vissza a térségi fejlesztésekre. Mit jelent mindez a számok nyelvén? Országos szinten közel 110 milliárd forintból hozzávetőlegesen a felére, 65 milliárd forintra pályázhatnak a települések.

A Versenyképes Járások Program tájékoztatójára tavaly októberben hívták össze Pest vármegye polgármestereit. A pontos részletek a pályázatról még azóta sem ismertek, de a térség településeinek vezetői az eltelt hónapokban több körben tárgyaltak a lehetőségekről. Január 16-án Szentendrén Fülöp Zsolt polgármester kezdeményezésére ültek össze a Szentendrei Járás polgármesterei, ahol a települések fejlesztési igényeinek összefoglalása mellett a térségi közös célokat is meghatározták, és döntöttek az együttműködésről.

A járás 13 településéről – Budakalász, Csobánka, Dunabogdány, Kisoroszi, Leányfalu, Pilisszentkereszt, Pilisszentlászló, Pócsmegyer, Pomáz, Szentendre, Szigetmonostor, Tahitótfalu és Visegrád – hosszú lista állt össze a fejlesztési igényekből. Az alulfinanszírozott önkormányzati kötelezettségeken túl számos olyan állami feladat is előtérbe került, melyekre hosszú évek óta nem jut központi forrás. A Szentendrei járásban élők számára várhatóan rendelkezésre álló 500 millió forintos keret a régóta megvalósításra váró állami infrastrukturális fejlesztésekre – mint az elkerülő utak megépítése, az M0 folytatása, a HÉV felújítása – nyilvánvalóan nem elegendő, ezért csak kisebb léptékű fejlesztésekben lehet gondolkodni. A találkozón mindenki egyetértett abban, hogy a pályázható összeget ne egyenként igényeljék a települések, hanem egymással összefogva olyan fejlesztésre pályázzanak, ami minden itt élő érdekeit szolgálja.

Február 11-én, a Pomázi Civil Házban, az ÉRDEKKÖR – Kistérségi Civil-Önkormányzati Érdekegyeztető Fórumon, Gulyás József szentendrei alpolgármester, Forián-Szabó Gergely budakalászi, Leidinger István pomázi és Völgyes József csobánkai polgármesterek mellett részt vettek a kistérségi civil szervezetek képviselői és tagjai, a közéletben aktív lakosok és önkormányzati képviselők is a négy településről. Az érdekegyeztető fórum a továbbiakban minden hónapban kerekasztal-beszélgetést szervez a civil részvételiség, a közlekedés, a környezetvédelem, az egészség, a kultúra és a turizmus, valamint az infrastruktúra és a beruházások témájában.

A korábbi egyeztetések folytatásaként február 19-én a szentendrei városházán ismét összeültek a települések vezetői, hogy tárgyaljanak a Versenyképes Járások Program keretében elérhető források felhasználásáról. A fórumon egyöntetűen a szakrendelői infrastruktúra fejlesztését, az egészségügyi szolgáltatások hozzáférhetőségének javítását tekintették a legfontosabbnak. A pályázat kidolgozását már megkezdte Szentendre Város Egészségügyi Intézményeinek vezetője, Dublinszki-Boda Péter, aki a továbbiakban egyeztet a forrásfelhasználás tartalmi elemeiről a járás valamennyi településével.

Milyen fejlesztéseket valósítanának meg a térség települései?

Az egészségügyi műszerbeszerzésen kívül a megnyíló forrásból bevezetnék a „házhoz megy a szakorvosi ellátást”, melyek a SZEI környező településekre kitelepülő, időszakosan elérhető rendelései lennének. Jelenleg a partner önkormányzatokkal a szakorvosi rendelésekre és prevenciós szolgáltatásokra jelentkező igények és lehetőségek felmérése zajlik. Az egészségügyi fejlesztések mellett a hasonlóan fontos infrastrukturális fejlesztések is bekerülnek a pályázati tervbe. A túlterhelt közlekedési infrastruktúra miatt a közlekedési lehetőségek fejlesztésére, a biztonság javítására is összeállítanak javaslatokat. Ezek között szerepel a 11-es főút tehermentesítése további buszjáratokkal, vagy a szigeti közlekedés segítésére iskolai hajójáratok indítása. Bár égetően fontos lenne a közlekedés minőségének javítása a térségben, a fórum tagjai egyetértettek abban, hogy az agglomerációban a közösségi közlekedés átfogó fejlesztésére – állami támogatás nélkül – nem képesek az önkormányzatok. A Versenyképes Járások Program pályázati részletei azonban még most sem tisztázottak. Amíg a program konkrétumai körvonalazódnak, folytatódik az előkészítő munka és a közeljövőben újabb egyeztetések lesznek a településvezetőkkel és a lakosság bevonásával.

A cikket a Pilis-Dunakanyari Hírmondó legújabb számából szemléztük. A 13 településen megjelenő regionális lap megtalálható a terjesztői helyszíneken, a 2025. márciusi szám letölthető innen: Pilis-Dunakanyari Hírmondó 2025 március