A magyar filmsorozat első négy részét két évvel ezelőtt láthatták a Magyar Televízió nézői. Az Átok 2011-ben újabb részekkel jelentkezett, a harmadik évad epizódjait pedig szeptember közepétől vetíti a televízió. A sorozat rendezője Mátyássy Áron.
– Számomra 2009-ben kezdődött a történet, akkor keresett meg a film producere a forgatókönyvvel. Fiatal, frissen végzett rendezőként természetesen nagyon örültem a lehetőségnek. Az írókkal – Zakál Edit, Gál Péter, Tóth Csaba – aztán közösen alakult a történet, amit akkor nyáron leforgattunk. Kiderült, hogy tetszik a közönségnek, így később újabb folytatásokat rendeltek hozzá. A történet egy átlagos, középosztálybeli családról szól, ahol a családfő váratlanul meghal. A temetésre összegyűlnek a hozzátartozók, aztán kiderül, hogy az apának szeretője volt, s a nő gyereket is szült neki. Innen indul, bonyolódik a történet.
A második évadban ennél jóval tovább bonyolódott a sztori, újabb kilenc részen át. Miért választottátok a film egyik helyszínéül Szentendrét?
Annak idején Budapest közeli helyet kerestünk a munkához, és valahogy mindannyiunk emlékeiben benne élt ez a környezet, ez a dimbes-dombos, elvarázsolt belváros. Szerencsére szinte az összes helyszínünket pillanatok alatt megtaláltuk itt, és a városvezetés is nagyon segítőkész volt. Jó hangulatban zajlott a munka, az ember ugyanis egészen másként tud dolgozni egy olyan környezetben, ahol nyugi van, ahol az emberek nem dudálnak folyamatosan, ha lezárjuk az utcát egy fél percre… Szóval sokkal kellemesebb volt itt lenni, mint Budapest belvárosában, abban az őrületben. Tavaly és idén is nagyon jó volt itt forgatni!
A harmadik évadban hogyan bonyolódik tovább az Átok története?
A második évadban átlagos, mindennapi élethelyzetek kerültek a filmbe. Házasságtörés, megcsalás, féltékenység, tinédzser szerelmi válság. A történetet mostanra megpróbáltuk műfaji elemekkel kicsit megbolondítani, jelesül egy kis krimis-thrilleres vonulat jelenik meg. Azzal próbálkoztunk, hogy megmutassuk, átlagos, ismerős karakterek hogyan reagálnak, ha olyan fenyegetettségbe kerülnek, ahol egy igazán gonosz erő kezdi irányítani az életüket. A másik cél persze az volt, hogy megnézzük, a közönség mennyire örül, ha pörgősebb, izgalmasabb a cselekmény. Nem mintha egy emberi dráma nem lenne izgalmas, mert számomra nagyon is az, csak kíváncsiak voltunk, hogy lehet-e azt a játékot és jelenlétet, amit ezek a nagyszerű színészek produkálnak, zsánerfilmes dolgokkal vegyíteni.
Az elmúlt években más magyar sorozatok is próbálták elnyerni a nézők tetszését, több-kevesebb sikerrel. Mi lehet az Átok titka?
Ha vannak titkok, hát az egyik biztosan az, hogy nagyon nagy szerencsénk volt a szereposztással. Sikerült olyan szereplőket összeválogatni, akik egyrészt kiváló színészek, másrészt sajátjuknak érzik ezt a történetet. Nem egyszerűen idejönnek, és elvégeznek egy munkát, tevékeny részesei annak, ahogy egy-egy jelenet kialakul. Igazán lelkesek, és mögöttük áll egy stáb is, egy összetartó, ugyancsak lelkes és örömfilmező csapat.
Így a rendező is örömrendező?!
Én mindig az vagyok. Azt gondolom, egy rendező legnagyobb öröme, ha dolgozhat. Iszonyatosan szerencsésnek mondhatom magam, mert valahogy az első filmem elkészítése óta minden évben tudtam valamit forgatni. Magyarországon sajnos nagyon sokan vannak, akiknek ez nem adatott meg. Nagyon támogatnám, ha újabb és újabb emberek tudnának feltűnni ebben a szakmában, illetve ha a régiek is sűrűbben dolgozhatnának. Sok-sok minőségi és világszínvonalú dolog készül ebben az országban, gondoljunk akár csak az Oscar-díjra nevezett Csak a szél című filmre, amit Fliegauf Bence készített. Tehát igenis van mit nézni, csak valahogy a fejekben kellene átkattintani egy kapcsolót. Szokták mondani, hogy magyar filmet senki sem néz. Azt gondolom, hogy a mai, marketingalapú világban kéne egy nagy kampányt csinálni, ami arról szól, hogy igenis menő dolog magyar filmet nézni!
Dallos Nagy Kriszta