2017. szeptember 1., 15:00
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Két kerékkel, négy kerékkel – beszéljük meg közösen! Fórum 2017. szeptember 9-én, szombaton 8:30-10:30 óra között a Postás strandon, a Pilisi Tekerő regisztrációs pultja mellett felállított sátorban.

Meghívott szakértők: Vörös Csaba – BringaZóna, Török Bence – Kerékpárosklub

Szentendre Város Önkormányzata és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. közös beruházásban Szentendre 11-es számú főút lakott területi szakaszán a kerékpáros közlekedés biztosítása céljából kisebb forgalomtechnikai változások és kerékpárnyomok kialakítására kerül sor. A beruházás 2017. augusztus 21-én Szentendre 11-es számú főút lakott területi szakaszán elkezdődött. A tervezést és a megvalósítást lakossági igényfelmérés előzte meg.

A tervezés szempontjai és alapelvei

A 11-es úttal párhuzamos, meglévő kerékpárforgalmi létesítmények kapacitása nem elegendő, néhol csak a gyalogosokkal közös felületen lehetséges a kerékpározás. Emellett a Telep utca és az Ady Endre utca között a 11-es út mentén semmilyen kerékpárforgalmi létesítmény nem áll rendelkezésre, így Szentendre 11-es út menti szolgáltató létesítményei, intézményei kerékpárral nem érhetők el. Ezért fontos cél a nagy tapasztalattal rendelkező, hivatásforgalmi célú kerékpáros forgalom igényeinek kielégítése, amely a 11. sz. főút kerékpározhatóságának megteremtésével elérhető válik.

A biztonságos kerékpáros közlekedés kialakításának alapelve, hogy folyópályán a záróvonal jelenlegi helyen tartásával, a forgalmi sávok újraosztásával széles forgalmi sáv jöjjön létre a külső sávban, minimálisan 4,25 m szélességben. Ezáltal a belső sáv szélessége 2,75 m lesz. Csomópontokban a belső, balra kanyarodó sávokban 3 m-es a forgalmi sávszélesség.

A 11-es úton közlekedő gépjárművek sebessége általában nagyobb, mint a megengedett. A forgalomtechnikai beavatkozások egy része az átlagsebességek csökkentését is célozza.

 Környezettudatos szemlélet

Magyarországon a környezettudatos szemlélet meghonosítása még a kezdeti szakaszban van, de egyre több település ismeri fel az alternatív közlekedési módokban rejlő megoldást. Számos európai város korlátozza sűrűn lakott részein az autó használatát. Az autózás visszaszorítása nem csupán kívánatos, de egyben ésszerű törekvés. Jellemzően rövid távra is autóval indulnak sokan, a gépkocsiban csak egy személy ül. A korlátlan egyéni autózás egyre kevésbé egyeztethető össze a tömeges mobilitás útkapacitás-igényeivel. A megfelelő életminőség és a mobilitás a nagyvárosi agglomerációkban csak akkor maradhat fenn, illetve fejlődhet, ha sikerül egyre több embert rávenni arra, hogy autóbusszal, vasúttal, gyalog vagy – nem utolsósorban – kerékpárral közlekedjen.

 

Szentendre a kerékpárosokért

Szentendre város hosszú távú programjában is szerepel az életminőség fenntartása és javítása az Európai Unió közlekedési, környezetvédelmi és egészségügyi ajánlásaival összhangban. A kerékpározás ösztönzését útfejlesztésekkel, sportversenyekkel erősítik városunkban is, és idén elindult a „Bringázz munkába” program.

A 11-es út budapesti részén, ahol 70 km/óra a limit a szentendrei 50-nel szemben, és ugyanez az autómennyiség halad keresztül, szabad biciklizni, ahogyan továbbhaladva, Leányfalun szintén. Idén a Szentendrén átvezető szakaszon is feloldják az eddig tiltott kerékpározást a sávfestéssel, így minden állampolgár maga dönthet arról, milyen közlekedési eszközt használ a közúton.

A kivitelezés után alternatívaként továbbra is rendelkezésére áll a kerékpározóknak a Duna mentén haladó EuroVelo6 kerékpáros út.

Miért két keréken?

A forgalomban a kerékpár körülbelül hatszor teljesítőképesebb mint – átlagos férőhely-kihasználtság esetén – az autó. Közlekedési jelzőlámpa előtt várakozva egy kerékpárosnak körülbelül tizedakkora területre van szüksége, mint amekkorát egy autó utasa igényel.

A rövid utakon időmegtakarítást is el lehet érni kerékpárral, gyorsan és kényelmesen célba lehet jutni, akár a munkahelyre, akár a bevásárlás helyszínére. A kerékpáros takarékoskodik a hellyel, az üzemanyaggal és a parkolóhellyel is, ezért olyan közlekedési hálózatot kell biztosítani számára, amelyen nemcsak biztonságosan, hanem gyorsan, akadálytalanul, kerülőmentesen haladhatnak.

 

Beszéljük meg közösen!

A munkák megkezdésével egy időben pro és kontra vélemények fogalmazódtak meg az itt élőkben, erre közlekedőkben arról, hogy a főútvonalon van-e helye a kerékpárral közlekedőknek. A fórumon a meghívott szakértők segítenek megválaszolni azokat a felmerülő kérdéseket, amelyek megfogalmazódnak a forgalomtechnikai beruházás során.

Írásban is elküldhetik az esemény facebook-oldalára kérdéseiket, melyekre Pej Kálmán okl. építőmérnök, közlekedésbiztonsági auditor, az MMK Közlekedési Tagozat Kerékpáros Szakosztályának elnöke válaszol.