2021. augusztus 13., 09:14
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 3 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Több szentendrei polgár bejelentést tett a polgármesternél a Szentendrei Járási Hivatalban tapasztalt áldatlan állapotok miatt. A hosszú várakozást, a várakozás minősíthetetlen körülményeit kifogásolták, ezért Fülöp Zsolt tájékoztatást és intézkedést kért a Pest Megyei Kormányhivatal vezetőjétől, dr. Tarnai Richárd kormánymegbízottól.

A megnövekedett ügyfélforgalom okát a kormánymegbízott részben abban látja, hogy május végétől ismét előzetes időpontfoglalás nélkül fogadhatnak ügyfeleket a kormányablakok, másrészt Budapest közelségében. Mivel (ügytípustól függően) földrajzilag  bármely kormányablakban intézhetők a közigazgatási ügyek, így nem csak a járás területén élők keresik fel a szentendrei kormányablakot, hanem a budapesti közeli kerületek, illetve más települések lakosai is.

A válaszlevél szerint a kormányhivatalban folyamatosan figyelemmel kísérik az átlagos várakozási időt, szükség esetén munkaerő-átcsoportosítással növelik a kormányablakoknál a kapacitást, hosszú távon pedig új munkatársakat fognak felvenni – írta a kormánymegbízott.

A levélből az nem derül ki, hogy a „figyelemmel kísért” átlagos várakozási idő hány órát jelent egyes ügytípusok esetén a szentendrei kormányablaknál. Arról viszont tájékoztatott a kormánymegbízott, hogy „a hivatal parkolójában árnyékos ülőhelyek találhatóak”, és ha valaki már bejut az épületbe, ott légkondicionált ügyfélváró fogadja. A vízadagolók és italautomaták gyakoribb ellenőrzésére már felszólították az üzemeltetőket.

A kormánymegbízott felhívta a figyelmet az elektronikus ügyintézésre, amit már egyre több ügytípus esetén vehetnek igénybe az állampolgárok. Levelében kitért a kormányablak alkalmazás használatának előnyeire is.

Az elektronikus ügyintézés valóban megkönnyíti az életet, és egyszer majd talán csökkenti a munkaerő-szükségletet a területi közigazgatásban, de arra még várni kell. Ugyanis a digitális kompetencia szempontjából a magyar lakosság 23%-a digitális analfabéta, 27% pedig rendkívül alacsonyan képzett (Európai Bizottság eNET – Telekom – Jelentés az internetgazdaságról 2018-as kutatása, hvg). Vagyis a lakosság mintegy fele biztos nem él ezekkel a lehetőségekkel, és még számtalan ügytípus van, ami csak személyesen intézhető.

Azonban nem csak a járványhelyzet miatt felhalmozódott elintézetlen ügyek eredményezik a kígyózó sorokat, a több órás várakozásokat.  A Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke szerint  „sajnos arra kell berendezkedni, hogy tartósak lesznek ezek a sorok”, hiszen évek óta közismert az óriási munkaerőhiány a területi közigazgatásban, a rendkívül rossz munkakörülmények, az alacsonyak munkabérek.

Fülöp Zsolt tájékoztatást és intézkedést kérő levele, 2021. 07. 15. >>
Dr. Tarnai Richárd kormánymegbízott válasza, 2021. 08. 12. >>