2017. április 27., 14:35
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Nagy sikerrel zajlott április 21. és 23. között Szentendrén az első alkalommal megrendezett In Medias Brass Nemzetközi Rézfúvós Kamarazenei Fesztivál és Verseny. Az esemény a Levente Alapítvány, a Vujicsics Tihamér Zeneiskola, illetve a város önkormányzatának együttműködésében valósult meg, a Nemzeti Kulturális Alap, illetve a Nemzeti Tehetség Program támogatásával. Az ötletgazda és fő szervező a Junior Prima-díjas In Medias Brass rézfúvós kvintett volt. Az együttes vezető trombitását, Kresz Richárdot kérdeztük a verseny tapasztalatairól. 

Kresz Richárd trombitaművész. Fotó: Szecsődi Balázs

Hogyan sikerült a nagyszabású rendezvény megvalósítani?

Hosszú időbe telt, amíg az ötlettől a megvalósításig eljutottunk. Az In Medias Brass 2010-ben alakult, és az együttessel a megalakulásunkat követő első években nagyon sok rézfúvós kamarazenekari versenyen vettünk részt külföldön, Japántól Dél-Koreán át az Egyesült Államokig. A rézfúvós zene igen speciális terület, kevésbé ismert a nagyközönség előtt, és úgy gondoltuk, időszerű, hogy Magyarországon mi magunk megrendezzünk egy versenyt, hiszen hazánkban évtizedek óta nem került lebonyolításra hasonló horderejű nemzetközi rézfúvós rendezvény. Regionális, illetve országos szinten voltak versenyek ebben a műjajban, de nemzetközi eseményt a 80-as évek óta nem szerveztek. Együttesünk tagjai „kiöregedtek” a versenyzésből, mert harminc-harmincöt év felett már nem férünk be a mezőnybe, így a szervezést vállaltuk magunkra. Három éve kezdtük el a verseny megszervezését a részletek kidolgozásával, szponzorkereséssel, illetve pályáztunk a rendezvény lebonyolítására.

 

Sikerült is megnyerni az ügynek a Kulturális Alap támogatását és neves nemzetközi zenészek vállalták a verseny zsűrizését.

Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy maga dr. Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár úr vállalta a verseny fővédnökségét, s az államtitkárság Joós Tamás főosztályvezető helyettes úr személyében képviseltette magát a rendezvényen. A kvintettünk tagjai mellé meghívott zsűritagok igazi „rézfúvós sztároknak számítanak”. Steven Mead, aki a zsűri elnöke volt, az egyik legnagyobb „rezes” személyiség a világon. Virtuóz és szuggesztív előadó, a rendezvényen is fellépett előadóként. Vele 2010-ben egy nemzetközi versenyen találkoztunk Dél-Koreában, ahol szintén a zsűri elnöke volt. Az évek során egyre jobb kapcsolat alakult ki köztünk, így felkérésünkre azonnal igent mondott. Kazuhiro Nakamura kiváló japán tubaművész, aki az oszakai egyetem kamarazene egykori professzora, ma már inkább szólistaként és művészeti menedzserként tevékenykedik. Vele Oszakában találkoztunk 2011-ben, az oszakai kamarazenei versenyen. Tavaly nyáron újra találkoztunk vele Japánban a koncertjeinken, aminek rendezésében ő is nagy szerepet vállalt. Kazuhiro Nakamura széles látókörű, nagy formátumú művész, úgy éreztük, itt a helye a versenyen. A zsűri harmadik tagja Hőna Gusztáv Liszt- és Bartók-Pásztory díjas, kiváló harsonaművész volt, aki a Zeneakadémia fúvós tanszakát vezette évtizedekig. Jelenleg a világ legjelentősebb harsonaversenyeinek zsűrije és mesterkurzusokat tart számos országban. A rendezvény igazi színfoltja volt Fejes Krisztina zongoraművész, az együttesek kísérője, akit a Zeneakadémián ismertünk meg.

 

A verseny révén sikerült népszerűsíteni ezt a kevésbé ismert műfajt? Hogyan fogadta a közönség a koncerteket?

Nagyon jó visszhangja volt, ezt mutatja is a nagyszámú hallgatóság részvétele a nyilvános koncerteken. Facebook-oldalunkon élő video-közvetítéseken lehetett végigkísérni a rendezvényt. A számok beszédesen mutatják a sikert: kétezer alatti követőnk mellett, közel hatvanezer elérést generáltak a posztok, rengetegen megosztották és lájkolták a zenés összeállításokat. Mindent el fogunk követni azért, hogy továbbra is népszerűsítsük a rézfúvós zenét. Már most elkezdtük a verseny következő állomásának szervezését. Terveink szerint kétévente megrendezzük a rézfúvós fesztivált.

 

Legközelebb is itt, Szentendrén lesz a verseny?

Igen, hiszen nagyon kötődünk a városhoz. Feleségemmel ellentétben én magam nem vagyok ős-szentendrei, de 2010 óta itt tanítok a zeneiskolában. A házunkat is itt építettük fel, és a gyerekeink is ide születtek. A város kiváló házigazdája volt a rendezvénynek, az önkormányzat biztosította a helyszínt, a Városháza dísztermét, és a verseny zsűritagjait a Városi Vendégházban szállásolták el. A fogadtatásról, a környezetről minden meghívott vendégünk elragadtatással beszélt, így folytatni szeretnénk a hagyományt. Nagyon sok segítséget kaptunk emellett a zeneiskolai kollégáktól is, akik a lebonyolítás minden részében szerepet vállaltak, legyen az konferálás, pakolás, vagy épp az élő facebook-közvetítés. Úgy érzem, ezért nem lehetünk elég hálásak nekik.

 

Honnan érkeztek az együttesek, és ki nyerte kategóriánként a versenyt?

A megmérettetésre huszonhét együttes jelentkezett Magyarországról és külföldről egyaránt, ami összesen 117 versenyzőt jelent. Külön öröm a számunkra, hogy a résztvevő együttesek a legkülönbözőbb korosztályokból kerülnek ki: a 10 évesektől egészen a zeneakadémiai diplomával rendelkező profi zenészekig. Főként Magyarországról érkeztek csapatok, de jöttek együttesek Franciaországból, Svájcból és Ausztriából is.

A zeneiskolai kategóriában a kiskunfélegyházi zeneiskola rézfúvós kvartettje nyerte a versenyt, a második helyezett a kaposvári zeneiskola „Rézangyal” nevű harsonaegyüttese lett, a harmadik pedig a pécsváradi Kodolányi zeneiskola csapata. A középiskolai kategória első helyezettje a budapesti Weiner Kvintett, a második a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium rézfúvós kvintettje, a harmadik díjat pedig a békéscsabai Stromboli harsonaegyüttes nyerte meg. A professzionális kategória első díját a budapesti Premier harsonakvartett, a másodikat a szintén magyar Brasstones kvintett vihette haza, harmadik helyen pedig a svjáci Slobone kvartett végzett. Nagyon színvonalas volt mindegyik produkció.

 

Akkor büszkék lehetünk a hazai fellépőkre…

Mondtam is, hogy nem néz ki jól, hogy szinte minden díjat a magyarok visznek el, de ez tökéletesen tükrözte a különbséget, és a közönség is egyetértett a zsűri döntésével.

 

A következő verseny szervezésén túl milyen tervei vannak az együttesnek a közeljövőre?

A jövő héten a székesfehérvári szimfonikus zenekar szólistáiként lépünk fel a Vörösmarty színházban, egy gyerekkoncert-sorozatban. Bár a legkisebbeknek hirdették meg a koncertet, a repertoár igen erős: Bach d-moll toccata és fúgájától a klasszikus versenyművekig sokféle darabból áll össze a műsor. Egészen nyárig lesznek koncertjeink, és augusztusban hosszabb ázsiai turnéra készülünk Dél-Korea, Japán és Hong-kong érintésével. Számos meghívásunk van a jövőre nézve, nagy vonalakban egészen 2018 májusáig látjuk a fellépéseinket. Miután mind az öten más-más zenekarban is játszunk, illetve tanítunk, nagyon nehéz az időpontokat összeegyeztetni. Éppen ezért igyekszünk magunk is generálni a szervezést koncertek, vagy koncertsorozatok megvalósításával. Ilyen lesz a jövő évadban induló „Rézlexikon” című koncertsorozatunk, amely kimondottan egy ismeretterjesztő előadássorozat lesz, érdekes és tartalmas formában. Szeretnénk folytatni az ugyancsak megkezdett „Rendhagyó zeneórák” sorozatunkat, az ország zeneiskoláit járva.

Két lemezünk is készülőben van: az egyik Szokolay Sándor darabjait mutatja be, a másik populárisabb zenedarabokból áll majd, részben a koncertjeinken gyakran játszott művekből a reneszánsztól napjainkig, illetve népszerű zenei átiratokból, mint például a Pulp Fiction zenéje vagy Michael Jackson Bad című dalának feldolgozása. Célunk ugyanaz, mint a fesztivál megszervezésével volt: közelebb hozni a fúvós hangszereken megszólaltatott dallamokat a közönséghez.

Fotók: Benke Boglárka