2017. január 12., 13:42
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A 11-es számú főutat érintő, a jelenlegi körülmények között megvalósítható optimális forgalomirányítási fejlesztésekről számolt be Verseghi-Nagy Miklós polgármester egy lakossági fórumon.

Az önkormányzat több éves, kitartó lobbitevékenysége eredményeként 2016. végére a 11-es sz. főút szentendrei szakaszán a Magyar Közút NZrt. Pest Megyei Igazgatósága megközelítőleg nettó 28 millió forint értékben végezte el forgalomirányító berendezések cseréjét és korszerűsítését. A dinamikus haladást segítő fejlesztéssel és a forgalomirányítás megújult programozásával megteremtették a jelenlegi körülmények között megvalósítható optimális forgalomirányítást a város legproblémásabb útvonalán – jelentette be Verseghi-Nagy Miklós polgármester a 2017. január 11-én tartott lakossági fórumon.

A fejlesztéseknek köszönhetően a nap legnagyobb részében a korábbiaknál könnyebben és gyorsabban lehet áthaladni a 11-es főút csomópontjain, mint korábban.

A forgalomtechnikai fejlesztés lényege, hogy a 11 sz. főút forgalmát járműérzékelő detektorok számolják, a jelzőlámpa pedig a számolt adatok alapján kiválasztja a megfelelő programot. A mellékirányokban ugyanezen az elven működő detektorokat helyeztek el, melyek segítségével a jelzőlámpa csak akkor ad szabad jelzést a mellékiránynak, amennyiben arra szükség van, azaz van beérkező jármű – ismertette a fejlesztést a polgármester.

Verseghi-Nagy Miklós ugyanakkor kiemelte: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviselői az önkormányzattal folytatott tárgyalások során mindig hangsúlyozták, hogy a csomópontok eltérő távolsága és kialakítása miatt (balra kanyarodósávos, négyágú, háromágú csomópont) a teljesen egységes és egyforma hangolás (azaz a klasszikus zöldhullám) a jelenlegi feltételek mellett nem alakítható ki a város teljes hosszában.

Mint a Magyar Közút NZrt. adataiból kiderült, Szentendre lakott területén belül a 1112 jelű út (Pomázi elágazás) és a Vasúti villasor közötti szakaszán az utolsó, 2015. évi hivatalos feldolgozott adatok alapján naponta 41659 keresztmetszeti forgalmat bonyolít le a 11-es számú főút. Ez az érték az éves átlagos napi forgalom, amit az időjárás, szezonális és egyéb tényezők (pl. iskola) is befolyásolnak.

2010 óta a forgalom 25905-ről 41659-re növekedett, ez 60%-os növekedés.

A reggeli csúcs (Budapest felé megközelítőleg 5x nagyobb a forgalom mint Visegrád felé) 6.15-9.00 órák közé tehető, a legnagyobb forgalom sávonként 1000-1100 jármű óránként ami a napközbeni forgalom kétszerese. A délutáni csúcs 15.30-19.00 órák közé tehető, amikor Visegrád felé nő meg a forgalom, ami 900-1000 j/óra sávonként.

A dinamikus haladást segítő fejlesztések keretében különböző programok kerültek kialakításra, ennek megfelelően a reggeli időszakban a Budapest felé tartó forgalom élvez nagyobb előnyt, míg délután a Visegrád irány részére optimalizálták a programozást. Ennek köszönhetően a forgalom irányítása a fejlesztést és a kiépítést követően a jelenlegi körülményekhez képest optimálisan működik – hangzott el a lakossági fórumon.