2016. szeptember 27., 11:52
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 8 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Interjú Verseghi-Nagy Miklós polgármesterrel

A napokban mutatták be Szentendrén a ZTE Magyarország Kft. „okos parkolási zóna” projektjét, mellyel a város egyik legfrekventáltabb területén, a Duna-korzón találhat szabad parkolót az autós könnyedén, felesleges körök nélkül. Verseghi-Nagy Miklós polgármester az ünnepi átadón azt mondta: Szentendrét a művészetek városaként tartják számon, ugyanakkor a város a vezető technológiai megoldások alkalmazásában is élen jár. Ez inkább egy jól hangzó fordulat volt, vagy komolyan is gondolja?

Örülök, ha jól hangzott, de teljesen komolyan is gondolom. Egy olyan múltú és atmoszférájú városnak, mint Szentendre, nincs is más választása, mint párhuzamosan fenntartani és táplálni a már ismert és elismert imázsát, és közben a városfejlesztés terén választ adni a modern kor kihívásaira. Esetünkben ez azt jelenti, hogy a sokszínű, kicsit bohém, kicsit elvarázsolt művészváros-lét megtartása és új tartalmakkal megtöltése mellett fel kell fedeznünk azokat a korszerű megoldásokat, amelyek segítségével az itt lakók és az ide látogatók számára is kényelmesebbé és élvezhetővé tehetjük a mindennapokat.

Az említett smart city projekt például egy tipikus XXI. századi válasz a XXI. századi városok tipikus problémájára. Ahogy a fejlesztő cég, a ZTE hazai vállalatának igazgatója mondta, ma már tényleg szinte mindenki mobillal a zsebében jár, és mind több napi feladat megoldásához használunk mobil alkalmazásokat. Amikor megkerestek az ajánlattal, hogy a ZTE telepítette okos parkolási rendszert három hónapon át a gyakorlatban próbálhatjuk ki, azonnal megláttam benne a lehetőséget. A projekthez 50 és 100 közötti parkolóhellyel rendelkező területet kerestek, kézenfekvő volt, hogy a Duna-korzót javasoljuk, mely az itt élők és a turisták számára is kiemelt fontosságú hely, ahol a leginkább szükség van egy ilyen fejlesztésre.

Mit jelent a lehetőség a gyakorlatban a szentendreieknek és a turistáknak?

A Duna-korzón a Bolgár utca vonalához érkező autósnak digitális kijelző mutatja a szabad parkolók számát a területen. Aki keresett már Szentendrén parkolót, tudja, mitől kíméli meg a rendszer ezzel. De még nagyobb segítség az az ingyenesen hozzáférhető okostelefonos alkalmazás, amellyel nemcsak a parkolóhelyig vezeti el a telefon a járművezetőt, de a parkolójegy kényelmes megvásárlását is szinte helyettünk intézi el az alkalmazás. (Az okos parkolásról bővebben másik cikkünkben – a szerk.) A pilot projekt három hónapja után eldönthetjük, akarjuk-e vagy sem a fejlesztést. Ha nem válna be, a ZTE saját költségén leszereli a rendszert, ha úgy döntünk, hogy megtartjuk, kedvezményes áron megvásárolhatjuk azt. A távközlésben és informatikában szerzett szakmai tapasztalataim mondatják velem, hogy nagy lehetőség van a fejlesztésben Szentendre számára. Azt gondolom, a próbaidőszak után a megtartása és továbbfejlesztése mellett fogunk dönteni.

Az intelligens parkolásirányítási rendszer tehát a következő hónapokban fog vizsgázni, van azonban egy másik innovatív megoldás, ami már bizonyított, és ami épp ebben a hónapban került ismét a helyiek látóterébe.

Igen, ez az országban elsőként Szentendrén megvalósult mobil árvízvédelmi fal, ami bizony éles helyzetben vizsgázott a 2013-as árvíz idején, de azóta sem pihen a raktárban. Évente tartunk árvízvédelmi gyakorlatot, melynek során egy lehetséges katasztrófahelyzetre adható válasz minden mozzanatát elpróbáljuk. Az idei gyakorlaton rekordidő alatt épült fel a fal, persze nem csak az idővel való versenyfutás a fontos ebben: a próbák során fontos cél, hogy a szakemberek gyakorolják összeszerelés biztonságos és szakszerű módját, egyben karbantartásra is alkalmat ad a gyakorlat.

Személyesen is jelen volt a gyakorlaton. Ha jó városvezető akar lenni, mindenhol ott kell lennie?

Azt gondolom, a jó vezető mögött jó csapat áll. Tehát nem kell mindenhol ott lenni, de ha az ember egyben a helyi védelem vezetője is, márpedig a polgármesteri tiszttel ez is együtt jár, akkor az árvízvédelmi gyakorlat személyes jelenlétet kíván. De szívesen tettem eleget ennek a kötelezettségnek is, mert bár lassan két éve vezethetem a várost, nem múlik a kezdeti izgalom és érdeklődés, amivel ehhez a feladathoz fogtam 2014-ben kollégáimmal.

Izgalom és érdeklődés – mi okozza a legnagyobb fejtörést és mi jelenti a legnagyobb örömet Szentendre polgármesterének ma?

A kettő nem elválasztható. A legnagyobb öröm, ha a lehetőségeinkhez képest a legjobb válaszokat adjuk a felmerülő kérdésekre, és a legizgalmasabb ezeket megtalálni. Szentendre egyre népszerűbb, nem csak turistacélpontként, hanem lakóhelyként is. Sokan szeretnének nálunk élni, ami örömre és büszkeségre ad okot, egyben újabb feladatokat is jelent, hiszen az út- és a csatornahálózat, az intézményi háttér nem nő a lakosságszámmal. A lakóövezetek átalakulásával nőnek viszont az igények, ahogy beépülnek a maradék telkek és beköltöznek az új lakók, úgy emelkedik a gépjárművek száma és nő az önkormányzatra irányuló nyomás: oldjuk meg, hogy a meglévő utak elvezessék a megnövekedett forgalmat, hogy nagy esőzések idején se legyen sár a hegyen és így tovább. Eleve évtizedes lemaradások terhelik a várost az úthálózat állapota terén, és az utóbbi években megfigyelhető tendenciák, a beköltözők, a kétautós családok arányának emelkedése tovább fokozza a nyomást.

Az útépítés az egyik legköltségesebb feladat, amivel egy önkormányzat szembesülhet.

A lehető legnagyobb feladat, ami a legkevésbé van arányban a büdzsével. Az idei nyár csapadékos időjárása azonban megerősítette, hogy halaszthatatlan a földutak állapotának javítása. Prioritást kap tehát a földútprogram, amiben számítunk a szentendreiek együttműködésére. Célunk a földutak állapotnak stabilizálása a vízelvezetés megoldásával, burkolatváltás nélkül. Abban bízom, a program hasonlóan sikeres lesz, mint az 1+1 programunk, mely idén teljesedett ki igazán. Mára az utak, járdák korszerűsítésére, új szakaszok megépítésére meghirdetett pályázati lehetőséget minden korábbit meghaladó érdeklődés kíséri. Szeptember elején döntött a képviselő-testület a határidő kitolásáról és kiegészítettük a pályázható keretet: az év végéig vagy a keret kimerüléséig még 3,6 millió forintra pályázhatnak az utcaközösségek és vállalkozók, míg az év folyamán eddig hét 1+1-es projektet támogattunk 50%-os hozzájárulással több mint tízmillió forint értékben.

Hogy haladnak  a 11-es főúttal kapcsolatos egyeztetések?

A napokban álltunk fel ismét a tárgyalóasztaltól a Magyar Közútkezelő képviselőivel. Ők az út kezelői, mi kérni, lobbizni tudunk, ezt tesszük is folyamatosan. Előrelépésről számolhatok be, ígéretet kaptam, hogy egy, a dinamikus haladást segítő műszaki fejlesztés révén várhatóan az év végére jelentősen javul a 11-es út forgalma. Praktikusan hat csomópontban cserélik le a jelzőberendezéseket a gyorsabb és egyenletesebb haladás érdekében. További jó hír, hogy a budakalászi körforgalom átépítésének engedélyezési eljárása lezárult, a közbeszerzés lefolytatása után megindulhat a kivitelezés.

Örvendetes hír minden, a 11- esen közlekedőnek. Milyen más, sokakat érintő, folyamatban lévő vagy lezárt fejlesztéseket említene még?

A legfontosabb eredményünk e tekintetben a posta előtti tér megújítása volt. Ebben is megfigyelhető a hagyományaihoz ragaszkodó művészváros-modern város kettősség: a mindennapokban nagy átmenő forgalmat bonyolít le a tér a postára igyekvőkkel, a városba busszal, HÉV-vel érkezőkkel, fontos volt tehát a parkosítás, virágosítás, árnyas padok elhelyezése, a világítás. Ugyanakkor ez a művészmúlt egyik emblematikus helyszíne, mások mellett itt állt sokáig ef Zámbó István szobra, A végtelen érintése, vagy ha így ismerősebb, az a bizonyos női ujj. Az eredeti, nyolcvanas-kilencvenes években született elképzelés szerint ez a tér egy folyamatosan változó szabadtéri művészeti helyszín lett volna, hogy időről időre újabb modern alkotások bemutatásával közelebb hozza az élő művészetet a közönséghez. Az ötlet nem valósult meg, a felállított szobrok évtizedeket töltöttek ott, ahova ideiglenesen helyezték el azokat. Visszatértünk az eredeti elképzeléshez: mostantól izgalmas, néhány havonta változó, bárki számára időkorlát nélkül, ingyen látogatható művészeti tér is ez a hely. Nem mellesleg mi rendeztük az ide vezető aluljáró állapotát is negyven év után. Most az aluljáró a posta előtti térrel méltó kapuja a városba tömegközlekedéssel érkezők számára.

Hasonlóan évről évre súlyos gondokat okozó évtizedes elmaradás a belvárosi egyesített csatornarendszer állapota.

Itt is egy negyven éves problémával állunk szemben. Az akkor megépült rendszer együtt kezeli a szennyvíz- és az esővízszállítást, ami egy rendkívül korszerűtlen megoldás. Minden nagyobb eső szembesítette a várost azzal, hogy a helyzet tarthatatlan, a csatorna nem bírja el a lezúduló nagy mennyiségű vizet, a belváros gyakran küzdött elöntéssel. Tavaly átmosattuk a rendszert, de ez csak sebtapasz volt, mostanra viszont sikerült megegyezni a hálózat kezelőjével, a DMRV Zrt-vel, és egy sikeres közbeszerzési eljárás után 2016. szeptember 23-án megkezdődött a belvárosi egyesített csatornarendszer részleges átépítése, valamint a Lázár cár téren új csapadékcsatorna építése.

Elakadt viszont az Egres úti út- és hídépítés.

A terveztetés, a közbeszerzési eljárás rendben ment a maga útján, azonban a finisben a közbeszerzésen nyertes pályázó sajnos visszalépett. Ez ellen védtelen az önkormányzat, nincs más választásunk, új eljárást kell indítani. Ez a megvalósítást nyilván jelentősen hátráltatja, addig is a közben kialakított forgalmi rend marad érvényben.

Apropó forgalmi rend: hogy fogadta a lakosság, hogy lezárták a Duna-korzót, és hogy vált be az új rend?

Nyilván a megszokott útvonal módosítása a naponta erre autózók számára kényelmetlen, de a város egész hangulata pozitívan változott az új forgalmi renddel. A Duna-korzó igazi korzó lett, nyugodtan sétáló, szemlélődő, a várost és természeti környezetét békésen csodáló turistákkal, a Dunára panorámás teraszokkal, kávézókkal. Helyiektől is egyre több a visszajelzés arról, hogy újra felfedezik a helyet, ahol a forgalomtól alig néhány percre pihenést, felüdülést találhat az arra járó.

Visszajelzéseket említ, mennyire élénk a párbeszéd a városvezetés és a szentendreiek között?

Az élő párbeszéd az egyik legfontosabb elvünk a kezdetek óta. Újabb és újabb eszközöket vetünk be a folyamatos eszmecsere érdekében, lakossági fórumok, online fogadóóra, közösségi oldalak, kérdőívezés. Újonnan kipróbált és jól bevált eszköz a közösségi tervezés, ami a kommunikáción túlmutató, egyben közösségépítő módszer is. Ennek segítségével határoztuk meg a Füzespark és a Postás strand jövőképét. De nyitottak vagyunk egy elvileg már lezárt projekt kiegészítésére is, erre példa a Postás strand kutyás fürdőhellyel történő megtoldása. A strand legalizálása és kényelmi funkciók telepítése osztatlan sikert aratott a helyiek körében, a kutyások egy része azonban nehezményezte, hogy a kedvencet nem viheti be a területre. Most számukra is kijelöltünk egy részt, kitáblázva, kutyaürülék-tartókkal felszerelve. A városlakók-városvezetés interakció növekedését azonban számos más példa mutatja. Az emberek megkedvelték a Városi Ügyfélszolgálat új bejelentéskezelő rendszerét, mert az ügyek nyomon követhetők és a korábbiaknál hatékonyabb, gyorsabb az ügyintézés. Nagy sikert aratott az ügyfélszolgálaton telepített POS terminál, a befizetéseket helyben, kényelmesen lehet elintézni.

De lakossági kérésre próbálunk ki épp most egy máshol már bevált módszert a Bükkös-part pormentesítésére, amellyel száraz időben is biztosítható a por megkötése, jelentősen növelve ezzel a terület használhatóságát, a környezet élvezhetőségét.

Környezetbarát és előremutató vállalkozás az elektromos töltőállomás telepítése is: három állomás létesítésére nyújtottunk be pályázatot a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz. A töltőpontok egy része nemcsak autó, hanem e-motor és busz töltésére is alkalmas lesz. Ez már a jövő, a 2017-es költségvetés része.

Környezetbarát és egészségmegőrző intézkedés a kerékpáros közlekedés támogatása is, mely jelenleg több szálon fut a városban. Az önkormányzat a Kerékpáros Magyarország Szövetség partnereként vesz részt az EuroVelo6 Pest megyei hálózatának fejlesztésére kiírt pályázaton (városunkat a Dera patak – Budakalász közötti szakasz érinti). Ennek keretében mobil pihenőhely, információs tábla, szervizpont, kerékpártároló épül majd, növelve a város turisztikai vonzerejét. Tervezzük ugyanakkor az EuroVelo-Pilis összeköttetés kiépítését is.

Milyen más pályázati források gyarapítják még a várost a közeljövőben?

Az év talán legnagyobb fejlesztése a Dunyha-program keretében történő társasházi felújítás. A városban ezzel 23 ház 582 lakásának energetikai korszerűsítése valósulhat meg összesen 465 millió Ft állami támogatással, csaknem egymilliárd forint összértékben.

Nemrég kaptuk a jó hírt, hogy a Petzelt József Szakközépiskola és Szakiskola rég várt felújítása 600 milliós pályázati támogatást nyert, ebből megvalósulhat a régi főépület tetőcseréje, a nyílászárócsere és a homlokzati szigetelés, de a félbemaradt építkezés újratervezése és folytatása is.

Pályázatot nyújtottunk be a II. Rákóczi Ferenc és az izbégi iskola, valamint a gyermekorvosi rendelő felújítására, utóbbi összköltségvetése eléri a 170 milliót. Kisebb volumenű, de fontos terv a Dunaparti Művelődési Ház felújítása funkcióbővítéssel, ennek összköltségvetése 18,5 millió forint.

Országos probléma a hulladékgazdálkodás átalakítás kapcsán, hogy az új szolgáltató nem küldi a számlákat, a rendszer igencsak csikorogva indul.

Mi az országos problémára idejében kidolgoztuk a saját, helyi megoldásunkat. Sürgősségi indítvánnyal szavaztak a képviselők a számlák bérszámlázás útján történő kiállítására és egyes díjbeszedési feladatok elvégzésére az országos szolgáltató megbízásából. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a számlákat technikailag a VSZN Zrt. állítja ki, de már a NHKV Zrt. nevében. A szolgáltatással kapcsolatos esetleges panaszokat is a Városi Szolgáltató ügyfélszolgálata kezeli, vagyis a hulladék elszállításáról, és a panaszkezelésről egyaránt gondoskodik a város, ahogy eddig, úgy a jövőben is, egészen az új rendszer teljes működőképességének beálltáig.

A város működtetésének napi gyakorlati kérdéseitől végezetül térjünk vissza kicsit a művészváros-tematikához. Itt az ősz, milyen szezont zárt Szentendre turisztikai és művészeti értelemben?

Nem beszélnék szezonzárásról. Bár a nagy fesztiválok ideje lejárt, a művészeti arculat áthangolásával, új művészeti színterek bevonásával és a Ferenczy Múzeumi Centrummal közös nagyprojekttel, az Art Capitallal sikeresen kitoltuk a szezont. Segítségünkre van ebben a kellemes nyár végi, őszi időjárás, de a már említett közterületi fejlesztések, forgalmi változások, a virágosítási program, a public art/street art kezdeményezések mind azt szolgálják, hogy Szentendre, mint a művészetek városa ne csupán múltjából éljen, hanem e téren is az építkezés időszakába lépjen.