2017. június 29., 18:41
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 7 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

A Budapest-Szentendre közötti HÉV vonalon hamarosan útjára indul a Dumtsa EMLÉK-HÉV. A felmatricázott szerelvény a Dumtsa 100 emlékév keretein belül került megvalósításra, és az emlékév különböző eseményeihez hasonlóan, városunk 100 éve elhunyt első polgármesterének kíván méltó emléket állítani.

Dumtsa Jenő munkássága ugyanis a mai napig meghatározza a város karakterét, erejét és szellemiségét. Ő volt az, aki Szentendrét urbanizálta, modernizálta, igazi városi rangra emelte. Működési idejére esik a Szentendre és Budapest között közlekedő helyiérdekű vasút megnyitása is, mellyel nemcsak megkönnyítette az itt élők és a városunkba kiránduló budapesti közönség utazását, de jelentős mértékű változást hozott Szentendre turisztikai életében is.

Így nem csoda, hogy az emlékév programjainak összeállításakor a helyi turisztikai feladatok ellátását biztosító Szentendre és Térsége TDM a város vezetőit azzal a kéréssel kereste meg, hogy vegyék fel a kapcsolatot MÁV-HÉV Budapesti Helyiérdekű Vasút ZRt-vel, és kezdeményezzék az ünnepsorozat alkalmából egy emlékvonat elindítását. Szerencsére a megkeresést nyitott ajtó fogadta, már csak azért is, mert a főváros és Szentendre közötti HÉV-útvonal is hamarosan újabb kerek évfordulóját ünnepli majd. 2018-ban lesz ugyanis 130 éve, hogy begurult városunk vasútállomására az első – akkor még gőzüzemű – szerelvény.

A Filatorigát állomástól Szentendréig tartó 16,3 km hosszú, a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (röviden BKVT) által épített szentendrei helyiérdekű vasútvonal budai végállomása – üzemének első éveiben – az azóta felszámolt régi Filatorigát állomás volt. Innét 1888. augusztus 17-én indult meg a közlekedés a szentendrei HÉV vonalán, amely napjainkra Budapest legforgalmasabb elővárosi helyiérdekű vasútvonalává nőtte ki magát. 

A HÉV-forgalmat kezdetben 5 gőzmozdony és 12 pótkocsi bonyolította le. A párhuzamosan futó második vágányt a századforduló után építették meg, és ekkor tértek át a villamosüzemmódra is. Az I. világháború előtt tervbe vették azt is, hogy a szentendrei HÉV törzsvonalát Visegrádig meghosszabbítják, de a háború és az azt követő gazdasági válság miatt az elképzelés lekerült a napirendről. A II. világháború alatt a városközponttól Filatorigátig terjedő vasúti szakaszt érte a legnagyobb kár, így 1945 februárjában csak a viszonylag épségben maradt Filatorigát-Szentendre szakaszon indulhatott meg a közlekedés. Az újjáépítés időszakában a megnövekedett utasforgalom miatt évente emelték a vonatok és a szerelvények számát.

Jelenleg a vonalon MX és MXA sorozatú villamos motorvonatok közlekednek. Most ezekből az egyik mozdony szerelvényt öltöztette a város és a BHÉV közösen ideiglenes új ruhába, egy ifjú szentendrei grfaikus, Krizbo tervei alapján.

Nyitókép: Tóth Ferenc