2016. március 23., 21:17
Felhívjuk az Olvasó figyelmét, hogy ez a cikk több, mint 8 éve jelent meg, ezért elavult információkat tartalmazhat.

Négy évtizeddel megépítése után felújították a szentendrei HÉV-aluljárót, mely a 11. számú főút alatt vezeti át a gyalogosforgalmat a városba a HÉV-állomás és a Volán-pályaudvar felől, a város kapuját jelentve a tömegközlekedéssel érkezők számára. A Borbás Péter DLA építész tervei alapján korszerűsített aluljáró megújulása nem csak a naponta itt közlekedők biztonsága és komfortérzete miatt fontos, hanem idegenforgalmi, arculati szempontból is.

DSCF9018A városról alkotott első benyomást jelenti a szentendrei HÉV-aluljáró a tömegközlekedéssel érkező turisták számára. Korszerűsítése a komoly lakossági igény mellett, leromlott állapota, balesetveszélyessé válása miatt is halaszthatatlanná vált. Felújításával egy kulturált, tiszta és letisztult képet mutató létesítménnyel gazdagodott a város.

A szentendrei HÉV-aluljáró a Dunakanyar körút építésével egy időben, az 1970-es évek közepén épült, egy burkolatfestéstől eltekintve azóta sem újították fel. A felújítás idején a gyalogosforgalmat mindvégig biztosítani kellett, talán ezért sem vállalta magára egyik korábbi városvezetés sem a feladatot. Most a tervezés megkezdésétől számított egy év alatt megvalósult a korszerűsítés. Az önkormányzat 2015 márciusában kiírt ötletpályázatán díjazott  három pályamű (Borbás Péter, Golda János és a Jassó Építőműhely Kft. munkája) közül a zsűri Borbás Péter DLA építész tervét javasolta megvalósításra. A zsűri tagjai voltak: dr. Benkő Melinda, a BME Urbanisztikai Tanszék tanszékvezetője Kósa János egyetemi docens, Magyar Képzőművészeti Egyetem, Festő Tanszék, Kolozs János főmérnök, Szentendrei Közös Önkormányzati Hivatal,  Aba Lehel főépítész, Szentendrei Közös Önkormányzati Hivatal, Verseghi-Nagy Miklós  polgármester és dr. Török Balázs városfejlesztési alpolgármester.

A kivitelezés a közbeszerzési eljárás lefolytatása után, novemberben indult, az ajánlattevők közül a Tér Kivitelező Kft. legalacsonyabb összegű ajánlatát fogadta el az önkormányzat. A kivitelezés teljes költsége bruttó 34.919.369 Ft.

DSCF8980Az alkalmazott anyagok és technológiák az aluljáró szerkezetének megerősítését, a hosszú távú, biztonságos használhatóságot szolgálják. A lépcsőhöz új teherhordó vasbeton szerkezet készült, melyre a meglévő gránitlapok kerültek, csúszásgátló csíkokkal. Az aluljáró padozatán a megmaradó aszfalt megtartására és tisztítására került sor. A falakkal együtt javítást és festést kapott a mennyezet. A meglévő szerkezetre porszórt acél zártszelvény rendszer készült, melybe vandálbiztos lámpatesteket építettek be. A rámpák és az azokat összekötő terület csúszásmentes, seprűzött felületet kapott, akárcsak a felszíni járda. Monolit vasbetonból épült a mellvéd, a korlát és az információs tábla. Az információs tábla és az aluljáró lejáratainak lépcsővel szemközti felületei egyedi módon, felirattal és grafikával kerültek kialakításra.  A biztonságos kivitelezés egyik záloga volt, hogy a tervező  és a műszaki ellenőr folyamatos művezetéssel garantálta a  testület által jóváhagyott kiviteli terv maradéktalan megvalósítását.

0O3A3287A megújult szentendrei HÉV-aluljáró ünnepi átadását 2016. március 23-án tartották. Az átadón beszédet mondott Verseghi-Nagy Miklós polgármester, aki hangsúlyozta: „A beruházással nem csak a balesetveszélyessé vált lépcsősor újult meg, hanem egy letisztult, világos és hívogató kapu jött létre, mely észrevétlenül vezeti át az érkezőket a belvárosba. Az aluljáró felújítása a helyiek jogos igénye volt, mellyel a város régi adósságát törlesztette, a korszerűsítés ugyanakkor az új városvezetés egyik legfontosabb stratégiai célját: az épített környezet fejlesztését is szolgálja.”

Borbás Péter DLA, az aluljáró felújítását tervező építész köszöntőjében úgy fogalmazott, maga is különösen fontosnak tartja a városnak ezt a pontját. Mint mondta, a felújítással újraértelmezett, új tartalmakkal árnyalt kapuval lett gazdagabb a város.
DSCF9011 „ A tervezési koncepcióm lényege, hogy kortárs építészeti eszközökkel visszaidézzek valamit a belváros harmonikus épített környezetéből, a szerelt fém burkolatok helyett súlyosabb, masszívabb, tartósabb anyagok, mint száz-kétszáz éves épületeink vastag falai jelenjenek meg, valamint a föld alatti helyzetet a legnagyobb mértékben átértékeljem, megfosszam annak negatív érzeteitől a fény és reflexiói által.”

Az átadó ünnepségen Czifra Gergely fuvolaművész, a Vujicsics Tihamér Zeneiskola tanára Telemann fuvolafantáziákat adott elő.